b0r0i - View my recent photos on Flickriver

September 10, 2009

wacana ilmiah

2 hari lepas aku berpeluang untuk mengikuti satu wacana ilmiah anjuran kerajaan negeri melaka. yg sebonarnyer... aku diminta oleh gb kau jd wakil sekolah.sekali sampai kt seri negeri... fuh.. .satu negeri melaka nyer jabatan sumer ada. dasat gak...

oh lupa plak... tajuk wacana nie, gagasan 1 malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

not bad pd perkiraan aku.aku kagum dgn 2 prg panel... umu dh kenal Prof Dr Teo Kok Seong, n PM Dr. Sivamurugan. kenapa aku impress ??? sebab walaupun 2 org ni bukan melayu, tp mereka berckp dlm b melayu, pergh... mantop... fasih. kalo korg dgr kt luar dewan n x masuk, maybe korg sangka 2 org ni melayu.

masing-masing bentangkan kertas kerja sendiri.ada yg memperkatakan sejarah tanah melayu, sejarah org melayu, kupasan tentang konsep 1malaysia,sekolah satu aliran ( sekolah wawasan ), kontrak sosial n macam lagi.

satu yg aku tertarik semasa sesi Q & A, ada seorang peserta memberi pandangan, adakah 1malaysia ni akan terkubur apabila DS Najib nanti telah turun dr kerusi PM, sepertimana yg telah berlaku kpd Islam Hadhari ( Pak Lah ), wawasan 2020 ( yg mana maybe ramai dh lupa apakah 9 cabaran yg kita kena hadapi di bw olh Tun Dr Mahathir ) and byk lagi yg sebelum ini... ada yg mencadangkan ia dimasukkan dlm Akta supaya ia hilang begitu sahaja kerana konsep n nilai dlm 1malaysia ini baik...

korg tau apa nilai dlm 1malaysia ?

1. ketabahan
2. penerimaan
3. pendidikan
4. integriti
5. meritokrasi
6. rendha hati
7. kesetiaan
8. budaya kecemerlangan

dlm sitasi negara skang, aku rasa semua org kena hayati betul bahagian penerimaan... kerana apa... kita menerima setiap kaum yg ada tanpa prasangka... xkan lepas 52 thn merdeka ,apa yg org melayu nk buat masih di pandang prejudis oleh kaum lain ? begitu juga apa yg cina n india buat di pandang prejudis oleh kaum lain ?

skang ni seolah-olah sumer org lupa pd sejarah...

lagi satu yg aku x gemor ialah biler org kata ko xder smgt patriotisme ker ? kenapa ?? ko x kibar bendera....

adakah hanya x kibar bendera, mean ko x patriotisme ? patriotisme itu sendiri marupakan satu semangat cintakan tanahair... setiap org ada cara tersendiri untuk menunjukkan smgt mereka... kalo takat kibar bendera n ikut2 org jer... watper ????

lagi satu pasal keadilan.... maksud adil ialah memberikan sesuatu kepada yg hak... adakah adil memberikan kuih karipap kepada org yg nk makan roti canai... dua2 still makanan tp dia nk yg lain...

adil ker bg seluar besar kpd org yg pinggang kecik ? org besar dpt seluar kecik ??? adil ker ???

so think before ask...

huyo... dasat plak post aku kali nie.. mcm berat jer... huhuhu....

No comments: