September 18, 2009

Tolong, Ada pembunuh bersiri......

awat... gempak jer tue.. yg sebenornyer aku br balik dr kursus penignkatan jurulatih pusat ko-q melaka. sempena bulan posa nie, derang wat amali sembelihan, tadarus, pengurusan jenazah, terawih, tazkirah n aktiviti kacau dodol..

ustaz tue yg kata dia dh jadi 'pembunuh bersiri' secara tetap selama 7 tahun... bukan apa, semeblih lembu time korban ler... apa lagi... wakakaka so pagi tu kitorg berserta dengan student form 6 dr seklah kt melaka nie, menyembelih puyuh sebanyak 200 ekor... fuh.. byk tue... sume sukses dan telah di tauliah menjadi 'pembunuh bersiri'.ader beberapa ekor jer yg x bp menjadi

setel bab puyuh, terus letak 4 kawah utk dodol... skang ni dh susah nk jumpa org yg menbuat dodol sendiri. alasan nyer.. penat n leceh.. mmg betul... sakit2 badan aku... mengacau selama 6-7 jam. nasib baik leh tukau org... kalo x, abis posa... huhu... memula mmg x susah sgt. tp biler di dh start likat nk maintain tue yg pergh.... dasat beb...

ramuannya senang jer( untuk satu kawah )... tepung pulut 12 kilo/pek, santan kelapa aku x igt bp biji, gula melaka dlm 60 ketul ( satu setengah kotak ) dipotong halus ( nanti tgk gambo dia ), gula batu 2 pek ( diketuk hancur ), gula pasir 2 kilo. kalo nk sedap, org2 lama pesan letak nenas blend satu biji...

memula, tepung pulut di campur dengan santan n air sampai jadi sebati.dh cukup br letak atas api yg slow.mula dgn step nie mmg kena careful... kalo silap kacau, bleh jadi kerak ( org lama panggil kismis ).bile dh start kerak tu yg leceh.. nk kena kuarkan.kalo x tergigit pahit.agak dh nk masak, gula pasir td dimasak atas api ( dicairkan mcm jadik karamel ).pastu tuang atas santan+pulut tadi.time ni kaler dh ader sket warna coklat. kacau lagi... agak dah sebati sket, br tuang gula melaka yg dihancur halus td.tujuan hancur halus supaya dia cepat dissolve.kalo masuk seketul bley gak, tp nk cair gula melaka tue lama ler kene tgu.lepas tue kacau jer sampai biler kita tarik keatas dh xder benang.angkat jer trus putus.time tue dh masak n bley letak atas bekas n sejukkan.

skang nie sumer dh pake mesin. jrg jumpa.kalo aku balik kg pun, biler tanya org2 tua... x ramai yg rajin kacau dodol lagi.penat... x larat dah. anak2 balik lbt.

so, esok aku start balik kampung.. hopefuly perjalanan selamat n x jem.utk yg nk balik kampung, berhati-hati n semoga selamat sampai n selamat balik...


part sembelih nie, xkira lelaki ker pompuan ,sumer kene buat... pake pisau lipat 10 sen jer


dh selesai sembelih, operasi membersihkan plak..




gula melaka di hancurkan gunakan parang jer... daasat... almost 40 ketul...


rupa gula yg dh hancur 'dikerjakan'


sediakan bahan untuk dodol


adunan yg telah siap.tgl letak atas api jer


dh standby.lepas ni tgl kacau jer


kacau peringkat pertama.masih putih suci lagi.belum masuk 3 jenis gula lagi.gula melaka, gula pasir n gula batu.


yg ni dh masuk gula pasir yg dimasak tanpa air.


br masuk gula melaka n gula batu.


peringkat terakhir mengacau dodol.kena kacau bebetul.kalo x nanti jadi keras.


stail melilit pd 'dayung' sebelum masuk dlm bekas.ini org suda ada pengalaman 10 tahun woo...


hasil akhir.wallah... fuh.... masyuk...

1 comment:

Al Humaira said...

huh... baca post pun bole thn gak lelahnya...
teringt masa nk mengunyah dodol, lenguh rahang.. hahas

nanti sila turunkan ilmu itu kepada kami ya~~~~

slamat hari raya, kami yang kat johor ni braya di Johor saja~
chiao... drive bebaik!

luv,
bell