December 31, 2009

Sekolah vs AF

hari ni meeting pengurusan yang pertama. rata-rata kebanyakan sekolah akan mengadakan mesyuarat pad minggu ini. untuk sekolah rendah macam aku, keje kami mmg banyak.especially pabila budak baru akan masuk, tahun 1.

saban tahun akan kedengaran pelbagai cetusan rasa pasal YURAN SEKOLAH yg x seberapa ini. adakah anda semua tahu, sekolah bukannyer tempat mengumpul duit. segelintir ibu bapa akan berasa seolah-olah sekolah hendak makan duit mereka. berapalah sangat yuran sekolah rendah yang hendak di bayar kalu dibandingkan dengan duit ASTRO n ROKOK yang perlu dikeluarkan dan sanggup mereka ini bayar.

tahun ini, jumlah minimum yuran yang telah ditetapkan ialah sebanyak RM24.50. apalah sangat yang dapat dilakukan oleh sekolah dengan duit sebanyak itu. sebagai contoh aku letak sekolah aku sebanyak RM 30.50

1. duit ko-kurikulum RM 3.00
( dengan duit ini lah nak buat camping, lawatan, aktiviti uniform, persatuan, sukan )

2. kertas ujian dalaman RM 8.00
( nk wat ujian bulanan, pertengahan dan akhir tahun, nk beli kertas n toner mesin reso )

3. sukan tahunan sekolah RM 8.00
( nk wat sukan tahunan. nk beli makanan, minuman utk budak, persediaan sukan dll )

4. kegiatan pendidikan islam / pendidikan moral
( nk wat amali n aktiviti pendidikan islam, aktiviti pendidikan moral )

5. skim perlindugnan diri RM 1.50
(macam insuran kelompok )

6. MSSM RM2.00
( aktiviti sukan MSSM )

korang kira ler, berbaloi ker dgn jumlah sebanyak tue nk wat berbagai aktiviti. x kira lagi kebanyakan bajet tahun ini kena potong.silap haribulan nanti, bil api n air sekolah pun cikgu plak yang kena bayar.

tue pun ada yang bising. banyakker ???? lepas ni rokok naik rega sekotak jadi RM 6.50 or letak jer RM 7.00. ada yang sanggup beli. kata ler seminggu dalam 5 kotak.sebulan xker 20 kotak. kalo darab dengan RM 7.... xker jadi RM 140 tue...???

ASTRO pun paling kurang RM 45.00 tue yang basic ler... rata-rata sumer dh ada astro. lebih lagi AF dh nk mula dh nie... x kira lagi dengan duit SMS nanti yg habis sebab nk undi....

so... masih berkira lagi ker nk bayar yuran sekolah anak ????

tue pun ada plak saranan supaya yuran bley wat ansuran selama 10 bulan... so 30 bahagi dengan 10, sebulan rm3. ek ele.... kalo sumer org wat camnie.... camner sekolah nk wat macam2.... ???

lama-lama kang xyah amik ujian, xyah wat sukan, xyah wat aktiviti ko-q sebab duit dh xder. nk harap ker PIBG ???? bp byk sekolah yg PIBG nyer mampu ??? kalo bandar maybe bley lar... yg duk kt luar bandar ???? camner plak ????

so, korg pk ler sendiri....

Read more...

Candid Photo Contest


sengaja mencuba nasib... first time pung masuk contest yg sahabat-sahabat blog anjur nie....

terima ler gambo yg x seberapa di bawah nie.



byk gambo yg aku nk masukkan... tp aku rasa yg nie ler yg baik. tema gambo nie, kesedihan....

adios

Read more...

Kisah Murid Zaman Sekarang

yg nie hasil hantaran member-member aku kt FB.

-----

Murid : Selamat pagi, cikgu.

Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?

Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!

Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.

Murid : Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid : Faham, cikgu!

Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid : (senyap)

Cikgu : Pandai!

Murid : Bodoh!

Cikgu : Tinggi!

Murid : Rendah!

Cikgu : Jauh!

Murid : Dekat!

Cikgu : Keadilan!

Murid : UMNO!

Cikgu : Salah!

Murid : Betul!

Cikgu : Bodoh!

Murid : Pandai!

Cikgu : Bukan!

Murid : Ya!

Cikgu : Oh Tuhan!

Murid : Oh Hamba!

Cikgu : Dengar ini!

Murid : Dengar itu!

Cikgu : Diam!

Murid : Bising!

Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid : Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu : Mati aku!

Murid : Hidup kami!

Cikgu : Rotan baru tau!

Murid : Akar lama tak tau!

Cikgu : Malas aku ajar kamu!

Murid : Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu : Kamu gila!

Murid : Kami siuman!

Cikgu : Cukup! Cukup!

Murid : Kurang! Kurang!

Cikgu : Sudah! Sudah!

Murid : Belum! Belum!

Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid : Sebab saya seorang pandai!

Cikgu : Oh! Melawan!

Murid : Oh! Mengalah!

Cikgu : Kurang ajar!

Murid : Cukup ajar!

Cikgu : Habis aku!

Murid : Kekal kami!

Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu : Sudah, bodoh!

Murid : Belum, pandai!

Cikgu : Berdiri!

Murid : Duduk!

Cikgu : Saya kata UMNO salah!

Murid : Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu : Bangang kamu ni!

Murid : Cerdik kami tu!

Cikgu : Rosak!

Murid : Baik!

Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid : Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

------

bley jadi giler gamaknyer kalo betul ada budak camnie...

Read more...

December 22, 2009

ahli keluarga baru


heheh jgn tergezut lak dgn title tue...

maksud aku, skang dh ada pet baru... walaupun tumpang kejap jer... pasal dh bukak skolah nanti aku letak kt sekolah.

gambo kt atas tu ler maksud aku.... tp yg tu bukan hamster aku...

apsal aku beli hamster.. ???

sebab dia comel... budak2 suka. aku ingat lagi lecturer aku cakap dulu...

kalo korg ada peluang kt sekolah nanti, cuba buat sudut haiwan peliharaan.korg bela ikan, hamster or arnab.at least budak2 ni akan terasa nk datang sekolah sebab nk tengok binatang nie.so dh kurang ler masalah ponteng.dengan cara ni gak, boleh latih budak2 ni how to be responsible.
tu ler lebih kurg ayat dia. so tahun depan aku mmg bercadang nk buat sudut haiwan belaan kt bengkel. tadi aku dh pi sekolah.aku kemas bengkel, tolak almari, susun semula meja, almari n rak dalam bengkel tue.bengkel tu mmg kecik, so aku wat yang terdaya...

but, one thing happened tadi.aku tgh duk tengok depa nie, tetiba... berlaku sesuatu... hamster aku matting.kalo jadik, may be dalam masa 2-3 minggu, akan kuar ler anak2 hamster yg kiut... ehehehe

last year, masa kpli, lecturer suh bw balik sepasang hamster.'kawinkan' depa.... as a result... pd hari terbuka unit hortikultur, new hamster baby born.... aku yg jadi 'tok kadi' nyer... ehehehhe

so, ader sesaper nk tempah hasmter kt aku ...?????

wood chip bedding, perisa lemon... dasat tue...


nie le cage dia...


yg ni plak, sand sauna... pergh.. sauna beb... siap ada umah sauna lagi.letak sand ni dalm umah tue, dia akan masuk dan membersihkan diri.dia guling2 dlm tue pastu kuar bau wangi.yg ni bau lavender.


ni ler zaza( kelabu ) n yuyu ( hitam ) ... wife aku yang bg nama :P


yg ni makanan diet dia.import dr jepun beb....


zaza tgh membersihkan diri...


air vitamin utk kesihatan


nie le botol dia.campur dlm air minum.


npk cam besar kan....




yg ni tgh bersihkan diri.tup-tup, bley jatuh plak...

Read more...

December 10, 2009

selamat datang abg salleh....

wakakak...

tu ler antara dialog dlm myspy.citer agak menghiburkan... tp rasa cam x sesuai jer bw anak2 kecik.dialog byk yg berunsur agak lucah... ler... kalo nk tau... tgk ler sendiri... lawak bley tahan... xder ler lawak2 bodoh... gelagat derang yg wat x kering gusi...

dua spy.sorg dh tua polis pencen n byk reka gadget baru... sorg lagi org muda, tp buta warna.dh byk kali mintak jadik polis tp x dpt...

alkisahnyer... dpt satu esemen dr sorg datin,minta tlg spy laki dia.tp dia x tau, laki dia nie, taiko besar... derang nk carik bukti yg datuk ni main kayu tiga.so gambo la kan bukti paling senang. datuk ni dh curik satu lukisan yg mahal letak dalam satu beg.derang ni plak ingt lukisan ni gambo bukti datuk main kayu tiga.skali dia curik da.... pastu nk tukar plak lukisa yg rega puluh juta dgn gambo polaroid lukisan yg derang ni igt gambo skandal... kt sini le mula gelagat derang yg lucu....

slamat nonton....

'harap maaf.kata laluan yg anda beri salah.maka sedialah untuk menerima malapetaka'

Read more...

December 5, 2009

Cuti + Kerja Update - siri 2

huhu...

bdn masih sengal-sengal lagi. muscle pain.pasal 3 hari main dalm air kayak star 1 n star 2. insyallah aku harap lepas sumer.

ghupernyer byl term aku tau selama nie.... term yg lari dr mazhab nyer. cthnyer... dulu ader org ajor aku yg tue brake, ghupernyer teknik yg aku duk wat tue... rudder, stern rudder.

byk gakler istilah baru n anatomi kayak yg aku blajo.

nasi bek sepanjang tempoh kursus cuaca agak sedang2 sajer.... kalo kena lebih terang... harus jd gelap aku...

tempat kursus... tasik titiwangsa. actually pusat ko-q kl. pusat ko nie belakang istana budaya,kena plak tgh teatrt natrah... kalo free malam mmg rasa nk g gak tgk... bkn selalu kan.... sekali jer aku pernah tgk teater... time blajo dulu...

okes... tasik titiwangsa nie kt tebing dia, merupakan rumah kuda DBKL.so korg leh byg ler aper yg masuk dlm air tasik tue... kan... wargh.. hahahaha... tp air tasik tu kan banyak... xder ler rasa sgt....

aku rasa kitorang balik jer... mesti dh kurang air tasik nie... rata-rata mmg kami dh teguk bergelen-gelen air tasik nie... memasin sumer x masuk nose clip... so time capsize... mmg terasa la msuk mulut, hidung... pergh... menyembur-nyembur.... capsize plak... bkn le hkuar camtue jer... kepala kt bawah dlm air..., tangan kt atas kira sampai lima baru leh kluar.... mmg thn nafas ler...

tp kitorang mmg enjoy... kalo nk join kursus ni kt luar... pergh... beratus beb kena bayar... org lain sedap bercuti kt umah.. kitorg plak tgh kursus kt kl.kira keje la ni beb.tgl anak+wife... nk tbh value added diri...

okes... adios....

ni ler peserta kursus dgn jurulatih

ni plak kayak yg diguna. kayak dancer, jenis slalom

gambo dekat kayak

gambo dlm air... xder pd aku.pd jurulatih.balik mlk nt mintak.


Read more...

Cuti + Kerja Update - siri 1

biasa ler raya kurban nie... mmg sibuk ler sumer org wat sedekah. tp satu insiden yg berlaku kt kg aku nie, xtau ler... jadi ker tak tk tepat lain...

kt sini biasa la... wat kt masjid.tetiap tahun mmg byk lembu.so derang wat satu sistem.setiap rog yg datang utk tolong akan diber nombor.sampai kt turn aku dh 100+. pergh... rame giler ... so aku pun amik port ler kt bahgian lapah daging...

tgh lapah daging nie... ader sorg pakcik nie.pake kain jer... bw plastik trus angkt kaki lembu. ader plak tue yg siap cop dulu nk ekor lembu. ish... dlm hati aku.. org camni pun ada kaa... keje x siap lagi... dh nk amik bahgian... n aku tgk yg tolong rsnyer xder la sampai 100 org pun... pelik x ????

so aku pass kt adik ipar aku... amik daging yg dh dilapah.... pastu dia balik... di ckp kene tgu nombor panggil. aku pun pegiler masjid...

mak aih.... ramenyer.... rs tadi xder samapi bk ni yg wat keje... dasat tul...... sumer niat nk daging jer... pergh... aku xkisah sebenarnyer... aku nk tolong jer... bkn nk daging sgt. tp dh derang suh amik gak nombor, pegi ler amik...

aku rs derang nie kene pebetul balik niat...

Read more...