b0r0i - View my recent photos on Flickriver

July 13, 2009

PID : prolapsed intervertebral disc

Korg tau apa maksud nie ??? wife aku dh kena penyakti nie tahun lepas.
n recently, dia kena balik. also known as slipped disc. kalo ikut wikipedia nie maksudnyer...


A spinal disc herniation (prolapsus disci intervertebralis), informally and misleadingly called a "slipped disc", is a medical condition affecting the spine, in which a tear in the outer, fibrous ring (annulus fibrosus) of an intervertebral disc (discus intervertebralis) allows the soft, central portion (nucleus pulposus) to bulge out. Tears are almost always posterior-ipsilateral in nature due to the presence of the posterior longitudinal ligament in the spinal canal. This tear in the disc ring may result in the release of inflammatory chemical mediators which may directly cause severe pain, even in the absence of nerve root compression (see "chemical radiculitis" below). This is the rationale for the use of anti-inflammatory treatments for pain associated with disc herniation, protrusion, bulge, or disc tear.

It is normally a further development of a previously existing disc protrusion, a condition in which the outermost layers of the annulus fibrosus are still intact, but can bulge when the disc is under pressure.



okay... senang citer... tulang belakang kita ni very sensitif... setiap disc, atau tulang yg kecil di sambung oleh satu cecair.try tgk gambo kt atas nie.normally terjadi antara L5 and S1.selalu kena pada perempuan yang aktif bersukan masa dia muda2,termasukler wife aku. dulu dia sprinter, main volleyball, hockey, netball... mmg aktif giler. so efek dia kena biel mur semakin meningkat. kalo korg perati pada gambo tue, tempat anak panah ditunjuk dimana cecair tue dah over pressure and dia akan press saraf tunjang kita. akibatnyer... pesakit akan collapse, xleh berdiri n sakit belakang yang teramat sangat.boleh diubat hanya melalui fisioterapi.JGN SESEKALI URUT. adalah satu kesalahan besar kerana ia melibatkan saraf tunjang. urut x baik utk penyakit nie.

story pasal wife aku lak, dia kena tahun lepas time chinnese new year.masa angkat barang, tetiba dgr satu bunyi 'klik'.tetiba dia collapse.aku ingat dia sajer or maybe tergelincir. terus dia xleh bangun and meraung tahan sakit.mmg sakit giler.org yg pernha kena jer tau camner peritnye.after few session fisioterapi seem better sket.

last sunday dia kena lagi.this time, dia tahan diri daripada bersin, suddenly shocked satu badan. masih boleh stand lagi.try tuam,but still sakit. aku xnka tgu lelame... trus bawa dia pi hospital.since dia ada history pernah kena, aku xnak amik risiko.so mlm nie malam kedua dia tidur di hospital.hopefully esok dia bley balik. last night, guard kata relative leh stay temankan patient.tp tadi time aku tgh sedap baring atas kerusi malas, nurse plak cakap xleh duk dalam.bilik tue ada 4 katil ( hosp private ).sumer patient pompuan.aku ckp ler semalam guard bg teman, tp nrse tue plak cakp rule xbagi lelaki duk bilik pompuan.aku dgn hati bengkek pun kuar balik umh.naisb baik dekat jer... ampeh tul... di halau dgn cara terhormat,xpueh hati tul aku.

npk gaya lepas nie, wife aku start balik fisioterapi. huhu... nk jer aku mintak dgn pentadbiran sekolah dia, buang sumer workload dia.baygkan ler... bley kata setiap program ada jer nama dia, padahal dah tau dia xler sihat sgt...biler aku suara sket kang, dia kata dah xder org lain, camner ??? lepas nie aku xkira... sumer keje luar yg xberkaitan dgn P&P, aku nk tolak trus nama wife aku.sesedap oren jer... geram tul aku...

so nasihat aku pada perempuan di luar sana yang aktif, berjaga-jaga ler... sebab chances korg nk kena PID nie lebih besar....

semoga wife aku trus sihat... amin....

7 comments:

Irtiyah said...

salam

semoga kim cepat sembuh. kim salam dia ye.

Irtiyah said...

salam

semoga cepat sembuh. kim salam dia ye.

Unknown said...

Mmg sakit gilerr blkg nih sjk kna pid😰

Unknown said...

Ada dokte sarankan utk buat surgery atau laser

Unknown said...

Saya pun sekarang doktor diagnose PID.. Dulu pernah nak angkat bekas makanan kucing, x berat mana pun x smpai sekilo tiba2 dia pup kat belakang.. N gelap sekejap mata.. Masa tu 2 k e 3 hari x boleh bangun..minggu lps jadi balik..terus check kat hospital n doktor sahkan ada... Minggu depan baru start fisio

Unknown said...

now sy pun.sama...sakit ni hanya org rasa tau.. kecacaman org mmg kena telan..kerja kena gak buat..now isteri dah ok ker

samer said...

Saya pun doktor bagitahu PID, suspect bahgian L5, belum buat mri lagi. Saya mula kena tahun lepas oktober 2020. Umur baru masuk 28 tahun. Lelaki. And then on off yang sikit2 x teruk, paling teruk baru2 ni hujung februari 2021.sakit nya ya allah. X boleh angkat. Gerak sikit pun sakit. Risau dengan banyak komitmen benda ni efek kerja2 saya. Sekarang saya follow up doktor dan buat fisio. Doakan saya ya. Terima kasih.