b0r0i - View my recent photos on Flickriver

November 26, 2009

Guru SK dibebani tugas kerani

yg ni aku snap drpd surat pembaca utusan malaysia hari ini.

full url klik kt sini

sama cam last post aku aritu... klik kt sini

so kesimpulan kt sini... kalo anak terer dlm periksa dlm A1,

" ohhh... itu anak aku... yg terer... "

jrg kita dgr ucapan terima kasih kpd furu yg bertungkus lumus mengajar dan mendidik... sebaliknya kalo dpt 5E, fail, gagal....

" itula, cikgu yg bebal, xreti ajor ank aku... "

gitu ler senario skang nie. dulu cikgu cukup dihormati... sekarang cikgu dicaci, dicari kesalahannya... kalo sekolah sampai pukul 5, ibu bapa yg paling gembira... kerana mereka xpayah nk byr pusat asuhan bebanyak.... dh ada 'baby sitter' kt sekolah.xpening-pening nk jaga anak kt umah.. kalo bley hujung mgu pun nk anto anak ke sekolah...

bknnyer nk mengata... betul itu tanggungjawab guru. abis derang nie xder tanggungjawab lain ker... nk tgk anak bini, bg derang makan, rehat dsb.cikgu pun manusia. so pepaham laaa...

btul waktu keje 7 - 1 ptg, or 3 ptg. ader korg kira x cikgu yg bawa keje balik umah, wat ringkasan, tanda buku, periksa kertas, buat persediaan mengajar esoknya.... so cikgu ni xpayah rehat laaaa ek..... tu x campur lagi dgn beban keje lain.... jadik kerani, carik pelapis sukan, wat program motivasi, laporan kepada jabatan, laporan kepada guru besar/pengetua....

mmg aku sokong pendapat penulis surat tue.... korg baca n tafsir ler sendiri...


adios....

No comments: