b0r0i - View my recent photos on Flickriver

December 23, 2008

Kembara Pantai Timur

Actually, time aku balik raya haji aritu... my father ask whether nk follow ke tak... they want to go to pantai timur... sajer trip jalan... and kebetulan sumer adik2 aku cuti pada masa yang sama... so after discuss dgn my wife, we decide to go along...

petang tadi aku baru sampai umah aku... so telah melengkapkan turn 360 degree... kronologi nyer camnie... dari melaka - temerloh - kemaman - marang - kuala terengganu - kota bharu - rantau panjang - jeli - grik - lenggong - sabak bernam - melaka. kira dari jumaat sampai petang selasa aku telah me'nawaf' semenanjung malaysia dengan MBJ 4098... huhu... sejauh 1 700+ km. rekod baru utk aku... drive non stop... dasat beb...

so petang jumaat tu, kitorg gerak dulu ke umah abg ipar aku... kt temerloh... sempat gak layan tempoyak ikan patin... fuh... sedap beb... tengkiu utk abg n akak ipar aku... mmg layan...


sabtu pagi, aku gerak ke R&R temerloh... wait for my family kt sana... dah cukup korum.. kitorang gerak ke destinasai. stop jap kt gambang... makan lunch...

then perjalanan diteruskan. kitorg ikut LPT. fasa pertama dah siap.... fasa kedua dlm progress.kitorg kuar di exit kuantan... stop jap kt kemaman. adik aku cari satar... kawan ayah aku ckp kt sini yg paling best... nk tau ktner ? di mak nik bay... or dlm bahasa german... monica bay... fuh gempak nama beb... solat jap kt masjid kemaman... then trus ke marang...

all the way... yg aku notice d ganu nie, kalo umah yg cantik... cantik betul... kalo yg uzur... uzur giler... xtau ler kan salah siapa... yg aku pelik.. kalo kt luar negara... pekerjaan sebagai nelayan nie org kaya... sekali labuh kt port duit berkepuk-kepuk... riban-riban... tp kt sini nelayan kita dpt ciput jer... cian kan derang... so kalo harga ikan mahal tue... pejam mata jer la ek...

ok sambung balik... lalu bandar kerteh.. or petronas... aku notice ada mesra mall, and ada giant kt situ... dasat beb... org petronas shopping kt giant... tg kuarters dia pun lawa siot... satu yg untung bile drive sendiri nie... bley tgk pemandangan... kalo naik bas, konfom tido... tp kalo drive bley ker tido... tahan le mata tu bawak keta... huhu

kitorg stop jap kt kelulut... ngeteh jap... tgh duk ngeteh tue... sekumpulan kerbau lalu... dalam banyak2 tue... ader sekor yg pelik sket ghupernyer... mcm mat salih... putih siot... kerbau albino... huhu.... mak aku ckp tu kerbau balar... stop jap kt kedai kopok di kelulut... ayah aku ckp... kt sini mmg sedap keropok dia... so kalo korg jln ke ganu, n kcr kopok... cr d kelulut...




perjalanan di teruskan ke marang, destinasi bermalam... kitorg stay night d btpn(pspn) ganu. derang ader hostel, so ayah aku as staf jabatan btpn dpt ler gunakan kemudahan nie.

lepas lepak jap... kitorg kuar cr makan... solat maghrib kt masjid terapung... time tu air thg pasang... so npk ler masjid tu mcm terapung... lepas solt kitorg carik taman tamadun nk tgk masjid kristal... waktu malam agak kelam so masjid tue x bp nampak... ktorg cr port makan kt pantai batu buruk... bley terkena plak kedai yg suam-suam jer... aku minta nasi grg kerabu.. mcm nasi tawar jer... xder rasa langsung... adik aku tlg abiskan tuk aku... huhu... kitorg terus cabut p hostel... tido





pepagi kuar cr tempat sarapan... cr nasi dagang... kt sini... pepagi derang mkn nasi dagang, kopok losong... nasi lemak n roti canai, jarang jumpa. kt kedai ni plak... spesel... dia letak atas daun pisang... style beb...




kitorg meneruskan agenda ke pasar payang... watper ??? shopping ler.... aku dpt sehelai baju batik... jadik ler tmbah collection... borong kopok sira 2 beg plastik besar... ader 60 beg kecik ... huhu...

next ke taman tamadun lak... siang ni npk sket... mmg ok la... sumer monumen masjid terkenal di dunia ada disini... termasuk kubah syakirin... yg ada kt baitul maqdis. ramai org salah faham, kubah tu baitul maqdis... silap sebenarnya... ia sebahagian jer... baitul maqdis tu besar kawasanya... ader byk ler gak masjid... satu yg menarik ialah masjid di iraq... ader satu menara yang tinggi... menurut tour guide tue... nk naik ke menara lebih kurg 10km. derang pake keldai or kuda naik ke menara tu utk laung azan... so bygkan ler... at least 10 min b4 kena standby dah daki menara tue well, outlook masjid kristal tue bley tahan le gak...


on the way kitorg lalu bwh jambatan, uniknya... derang leh wat kedai bwh jambatan. adik aku spt snap... dast tul... kitorg terus ke kelantan... on the way sgh ke umah aku masa kecik-kecik dulu cabang tiga, jerteh. pengasuh akupun masih ada lagi... masa aku umur 40 hari hingga 2 tahun, kt sini la aku membesar. sgh umah tok sedara aku jap... and trus ker PCB. member ayah aku dh book chalet di pantai bachok... sampai2 jer scary beb tpt tue... xjadi amik... kuar balik trus p kota bharu

agak havoc le gak banda newcastle waktu mlm nie. yg paling hidup.. of course le KB mall. the only mall yg ada d sana... huhu... lepas makan kitorang pusing kt PCB, pantai cahaya bulan cr chalet... dpt ler bilik... tp yg sedey nyer... dlm bilik air dia tampung air pakai bekas tong sampah jer... of course dh x cukup 2 kolah... tawakal jer la.. atleast pasang le shower... derang ni pk untung jer... aduyai....

pg ingat nk bfast ngadap laut kt PCB... gerai yg ada jual nuget jer... adus potong stim btul... on the way balik ke chalet.. selisih dgn satu gerai 'comel'. pergh... meriah beb... nasi dagang, nasi kerabu, nasi lemak satay dgn nasi impit pun ada... layannnn....





siap packing... shoot trus ker pasar siti khadijah... cr beras siam, mentua aku kirim... wife aku sambar kain 2 helai, aku tbh dgn serunding daging sket... beras nasi dagang sket... jadik ler... abis show... terus ker rantau panjang...

fuh... yg ni lagi best... umah kt kelantan ni lagi dasat.... atas sawah rumah besor-besor... cantik plak tue... pergh.. gempak btul... yg mcm istana pun ada. adik aku ckp... dlm 10 umah, 8-9 umah mesti ada tangki air besar kt atas... hmm... btul gak.... iklan bilboard kt sini pun sopan-sopan belaka. iklan nescafe, fafau pakai tudung beb... bley plak dia pakai tudung... elok jer...
sampai rantau panjang... agak padat dgn org ramai... yg aku plek, heran bin ajaib... setiap org yg dtg sini, mesti beli periuk belanga... nape ek... x same kut dgn yg jual kt kedai tepi umah agaknyer... huhu.. jgn mare.... aku sempat beli t-shirt selai... wife aku beli bunga...

kt sini kitorg wakenebeb.... ader sorg makcik tue jual buah kt kaki lima... aku tanya rega ciku... sekilo 6 rgt... ok.. aku ckp le sekilo.... dia pun genggam letak dlm plastik... dlm hati aku.. byknyer dia masukkan... sekali timbang 2 kilo beb... aku minta kurg... sekilo jer... dia punyer rayu.... anak tolong ler makcik amik 2 kilo... bley bg kawan, sedara ...etc.... huhu... xnak byk ckp... layan jer la....

dh puas shopping... kitorg gerak balik... ikut grik - jeli. jalan sket punyer scary... gaung sebelah dalam baikkkk nyer.... stop jp kt puncak titiwangsa... sejuk beb... walaupun cuaca panas... huhu then stop kt pulau banding jap... aktiviti biasa ler kan... amik2 gambar... trus balik ke umah opah aku kt lenggong... lepas solt... trus cabut... kul 11 lbey sampai sabak... aku trus ke umah mentua aku... dekat jer... dlm 20 minit dr umah parent aku... huhu...

alhamdulillah, ptg td baru sampai melaka... biler wat refleksi balik... hehe mentang-mentang ler br abis kursus... refleksi jer... semakin jauh berjalan, luas pandangan d fikiran... lain rsnyer... biler jadi penumpang n driver... 5 hari beb drive... congrats tuk diri aku... rekod baru...

aku pun dh pnt naip nie... sampai ketemu lagi... aku nk tido...

No comments: