b0r0i - View my recent photos on Flickriver

December 28, 2008

Agro...

tgh duk layan tv, bukak tv1 jap.tgk agrojurnal beb...

teringat time kpli dulu... opsyen kh, blajo psl pertanian... nk ajor budak x byk... tp blajo sumer... hidorponik, fertigasi, bancuh baja, buat markot(tut), tanam sayur, wat batas, jaga hamster... fuh byk bende beb... tp aku bersyukur... setidaknyer... benda ni sumer susah nk dpt beb kt luar... nk blajo kene byr, ken attend kursus...

satu bende yg best... tomato yg kitorg tanam... petik jer kt pokok terus masuk mulut.. fuh.. fresh giler.. racun xder...

yg nie time kitorg tgh ubah tomato dr tapak semaian ke pasu fertigasi. dlm pasu tu bubuh sabut dgn tanah. kitorg sendiri yg gaul. besi tiang tu pun kitorg yg bengkokan sendiri... pakai tgn jer beb... tp 3-4 org ler... huhu... pastu amik plastik, sungkup atas palang paip GI tue... tomato ktorg gantung kt tepi.





yg nie time tgh pasang plastik sungkup tue. penat beb... apa yg penting....??? kerjasama... huhu... sama-sama tarik.








biler tgk pokok dh berbunga.. fuh riang dlm hati... lawa beb...










time dia buah... geram jer tgk.... time tu petik jer... gosok kt baju.. terus ngap... yg jual kt pasar suemr dh lembik... yg ni crunchy lagi... sedap beb..







yg tu part tanam tomato... tanam sayur pun sama gak... bayam, kangkung, pak choy, taugeh pun ada... taugeh nie sebenarnya bukan dr kacang hijau, dia ada sejenis kacang spesel, warna hitam. aku pun dh lupa nama dia.. ahaks..

tp x abis kt sini jer... blk umah... aku praktikkan ler apa yg ada... huhu.. skang ni tgh semai cili, bayam dgn kailan... last aku tanam kangkung jadik, tp kurus2. psl tanah kut...

so, aku bersyukur ler... walaupun xder dlm silibus sekolah rendah, setidaknya aku dh diexposekan dgn benda2 camnie... kt ipg lain aku xtau ler ada wat ker tak benda yg sama... walaupun jauh dr umah, kt jb nun.. at least ada something yg worth...

adios...

No comments: