b0r0i - View my recent photos on Flickriver

February 8, 2010

My Lil Hammie... Give a BIRTH....!!!!


*gambar sekadar hiasan

aku pun x sangka bley dpt baby hamster. aku agak2 jer umur hamster aku. by time aku beli dlm 2 bulan lbey... dlm masa sebulan dh cukup matang...

actually, satu mlm tu, aku x sengaja nampak deme tgh berseronok... ehehhe

aku jangkakan 2-3 mgu lepas... rupenyer aku tercepat kira... aku pun x perasan sebenornya... period last, budak aku ckp, " cikgu ada anak dia ek ?" aku ckp x tau.. lepas tu derang ckp lagi.. "btul cikgu, ader kecik warna merah ". ehh biar betul bebudak nie.. aku pun cek.rupanya betul.. tp aku npk sekor jer... ermm biasanya 4-5 ekor sekali kuar... xperla.. br first time kut... aku cek kt sekitar cage, x npk plak yg lain... rasanya mmg sekor kut...

kalo ikut lecturer ajor, kitaran biang dia dtg masa umur dlm 2 bulan lbey.. actually lepas 3 minggu dia lahir dh bley lahirkan baby hammie, tp tgk pada cara korg jaga laa...

masa biang dia, 4-5 hari sekali. kalo kena time tue dia mengawan, korg kena tgu dalam masa 19-21 hari or 3 mgu ler lbey kurg...

lepas 3 mgu tue, anytime dia akan give birth.. masa nie, korg kena tukar bedding.bagi yang selesa. aku br tukar hr jumaat aritu.. agak time cuti tue kut dia deliver...

orait sambung balik... lepas dia deliver... jgn kaco sgt dlm masa 21 hari or 3 mgu lbey kurg.kurangkan gangguan.kalo nk tukar bedding pun, tukar part yg kotor jer... takut nt korg brg stress pd mak dia.n biler dia stress dia akan makan anak dia. sebab pd dia, krg tu predator.. lebih baik anak dia mati kt mulut dia sendiri dr mati kg tgn korg... ahahahha

kalo korg nk tengok, pegang dgn sudu.jgn pegang dgn tgn.coz, kalo tertinggal bau korg pd badan anak dia, dia akan abandon her baby... n the worst dia akan makan baby nie...

lepas 8 minggu, biasa nya dia akan matang n kalo korg x asing jantan ngan betina, akan terjadi in-breed. lagi satu, kalo dpt asing kan bapak dia, asingkan terus... sebab lepas 5 hari give birth, hok tino nie, dh bley mengawan.... so agak x baik utk body dia... aku terus asingkan tadi hok jantan n tino... eehehhe

okey... tue ler serba sedikit citer pasal hamster nie.stakat yg aku tau leeer...

hehehe mlm nie kena rebus telur, sok kena bg mok dia makan... ehehehe kena cari sayur lebey sket....

okey... tu jer lar citer aku utk hari nie... ahahhah

No comments: