b0r0i - View my recent photos on Flickriver

February 19, 2010

kisah meja dan masjid

aku ditakdirkan lahir sebagai sebuah meja. selepas dilahirkan aku dihantar ke kedai dan tidak lama kemudian aku dibeli oleh sebuah ipts tempatan.


hidup aku berbakti utk student di ipt ini belajar. aku bleh dilipat dan seringkali berpindah randah.

pada satu pagi, aku terjaga daripada tidur apabila muka aku diketuk-ketuk.oh rupanya aku sedang digunakan oleh sekumpulan student utk belajar di MASJID.hari ini hari jumaat. tengahari nanti masjid akan digunakan untuk bersembahyang.

tak lama kemudian student ini meninggalkan aku di kaki lima masjid yang mana merupakan tempat untuk orang bersembahyang juga. aku semkain risau. siapa nk alihkan aku nt... aku menjerit sekuat manapun, tiada orang yang mendengar rintihan hati aku.

semakin lama, semakin ramai org yang datang. semuanya seolah-olah tidak nampak aku di tengah saf sembahyang. datang seorang student... tiba2 dia duduk disebelah aku. aku menjerit lagi... namun, aku hampa kerana suaraku tidaka dapat didengari. semakin lama semakin ramai orang yang datang.

aku nampak seorang pelajar yang m,emakain t-shirt program bakti siswa... dia duduk terus tanpa melihatku... dia pernah mengikut program bakti siswa... pogram yang baik... tapi kenapa dia xnak mengangkatku... malah terus duduk tanpa menghiraukan aku...
tiba2 aku ternampak seorang lelaki masuk dan dia melihat ke arahku... aku kenal muka itu... dia pernah melipatku suatu masa dulu... pada hari jumaat juga. adakah dia akan melipatku juga pada hari ini.... ??? aku rasa sedikit gembira... tetapi aku pelik.. dia asyik merenungku dan langsung tidak datang ke arahku... aku merintih sekali lagi.... aku xnak menjadi penghalang kepada orang yang orang yang ingin sembahyang jumaat... aku xnak menanggung dosa...

kemudian, aku ternampak seorang lelaki datang. aku kenal lelaki itu. dia merupakan bekas staff di ipts ini. aku gembira. mungkin dia akan mengangkat aku.aku hampa. aku lihat dia berbisik dengan lelaki yang merenungku tadi, lalu dia terus masuk ke dewan solat...

tidak lama kemudian... datng seorang student.dia melihatku... kemudian dia meminta rakannya menolong untuk mengangkat aku ke luar... aku lega.. akhirnya ada juga yang hendak mengangkat aku... aku tersenyum... semasa aku di angkat... aku lalu di sebelah lelaki yang merenungku tadi.aku lihat dia pun tersenyum....

aku sangat gembira... kerana tidak perlu menanggung dosa...

_____________________________________________________________

aku sampai utk solat jumaat... aku masuk dlm masjid jer.. nampak meja melintang kt tgh saf... walaupun ia di sebelah luar masjid, saf masih tu masih org guna utk sembahyang.. xkan aku nk angkat lagi... yang lepas dh ler aku angkat... aku biarjer nk tgk saper yg nk angkat... aku npk sorg budak pake tshirt bakti siswa... selamba jer dia duk... wat xtahu langsung...

ish..ish... xguna la pegi program camtu.... hati keras mcm batu... batu pun lembut gak... kena air masih lekuk lagi...

ader sorg tepuk bahu aku... rupanyer x staff ipts tue... aku xtau dia dh brenti... aku pun ckp ler kt dia...

" bang, meja kt tgh tue... budak2 pakai xnak lipat balik..."

jawapan dia...

" saya dh berenti, bukan staff sini lagi" senyum jer dia... pastu dia trus masuk dlm dewan... aku terkesima... itu jawapan sorg yg satu masa dulu pernah pegang jawatan penting dlm HEP. xkan ler ko xleh mintak budak2 yg ada kt situ tlg angkat meja tue...

aku bukan xnak angkat n lipat, masa aku wat dulu... sumer org tk jer... selambaer jer... elok aku dh liapt meja n tempat tu lapang, bley plak drang duk kt tpt meja tadi... panas tul hati aku... so kali ni aku biorkan jer... nk tgk saper yg akan wat... kalo nk dkt solt xder gak yang buat.. baru aku g lipat...

xlama lepas tu... sorg international student dtg n minta tlg kawan dia angkat keluar... at last... ader gak....

tp aku pelik... dh lama aku tgk, sorg pun xder inisiatif nk lipat meja tue... seolah-olah.. aku xpaku, watper nk lipat.. ???
tue ler kisah di hari jumaat ini... kalo ader yg terasa masa baca nie... maaf bebanyak ek....

No comments: