August 22, 2009

Kisah Terawih

macam biasa setiap kali ramadhan tiba, pengisian yang paling penting tentulah solat terawih. citer pasal solt terawih ni macam2 versi ada. solat 8+3 atau 20 + 3. setiap tahun mesti ada yg berdebat pasal nie. pagi tadi tgh tgu waktu imsak, aku buka le alkuliyyah. dalam tue, ustaz tu cakap.. xkira berapa rakaat, fadhilatnya tetap sama. buat 8 or 20, pahalanyer tetap sama.coz dua2 tu yg dianjurkan oleh junjungan besar nabi Muhammad S.A.W n paa sahabat. so harap dh xder la debat lagi pasal jumlah rakaat nie.

masa aku sekolah dulu, masa terawih kt surau imam baca surah lazim.sakarang nie sesetengah masjid suka mengambil hafiz quran menjadi imam n mereka ni sering membaca alquran. targetnyer satu malam habis satu juzuk untuk 20 rakaat terawih. pada aku ia x menjadi masalah. bukan semua masjdi n surau mengmabil pendekatan seperti ini.ia menggalakkan. kdg2 tu ada sesetengah org bersungut, ia akan menjadi lama.pada aku, kalo xnak berdiri lama cari ler surau yang wat surah lazim. setiap orang berbeza.masing-masing ada kerja sendiri.kalau dia lapang x salah kalo nk ikut sekali kt masjid yg baca satu juzuk satu malam.kalau x mampu janganla ikut. ukur kemampuan sendiri.jangan lak nk mengata kt belakang.dtg masjid/surau nk wat pahala, tp dpt dosa plak.

ckp pasal dosa n pahala nie, mlm tadi aku pegi ler masjid.fuhh... org mmg ramai.dasat tu mlm pertama.tp lelama nanti dh tgl sket.sibuk kt tempat lain plak. ok balik kt citer nie... ader sesetengah manusia ni suka mengambil jalan mudah.tempat parking punyer le luas... tp suka ler parking kt bahu jalan yg mmg dh sempit.camner org nk lalu??? bley fikir x ??? bukan awak sorg jer yg bawa kereta... ramai lagi... so faham2 laa... nie yg kata... dtg masjid nk buat amal, buat pahala... tp dpt dosa... dosa org ngutuk tuan punyer keta yg x sedar diri.... ngan dosa tuan punyer keta yg nyusahkan org lain...

nie satu lagi hal... dtg masjid bw anak kecik... memang baik bawa anak ke masjid. terap nilai murni dalm diri mereka. tp patut ker... ???? awak dh ler bawa anak... pastu solat lak kt saf depan nun.... anak sendiri tinggal kt belakang... so logik ler apa yg derng akan wat ??? dh kata pun budak kecik... of course la... dia akan main, kacau orang lain, wat bising... aper cite nie ??? kalo awak dh bawa anak kecik, awk duk ler saf belakang... dengan anak awak... jaga anak tue... jgn sampai dia kacau org lain... jgn duk sibuk nk pi saf depan... kalau xnak duk dgn anak kt belakang, jgn bw dia dtg... kalau yg jenis reti duk diam x kacau org xper... awak sendiri tau perangai anak awak camner... nanti kalo ckp xpandai jaga anak, awak marah... btul tak ???

tu jer la citer tuk mlm pertama posa nie...

adios... selamat meneruskan posa...

1 comment:

nesca said...

betul!!! nak parking kalau boleh nak depan pintu masjid je, nasib tak leh parking kat tepi saf kalau tak kat situ jugak dia letak.