b0r0i - View my recent photos on Flickriver

August 12, 2009

BIrokrasi ke Tu....????

sajer jer nk tulis pasal isu nie. aku rasa bukan aku sorang jer... maybe ada lagi yg terkena... but apa-apahal pun... terima jer la... xtau ler ini ker birokrasi... ???

aku x niat nk malukan sesiapa... so kalo ada yg baca ni terasa.. firstly aku minta maaf bebanyak dulu...

first incident...

aku mmg pegi hospital wat cekup every 4-6 month. utk wat cek nie... biasanya... aku kena wat blod test.... bukan sebarang blood test.... tp spesel sket... dr memul kena, mmg dia suh wat kt private pasal kt GH xder servis nie. so aku pun pasrah ler... dhler skali test abih dekat 300. apa nk buat... kesihatan nyer pasal. lepas tue dia ckp ler as government servant, aku leh claim. biler dgr tue... berseri le sket muka aku.

so sebelum pegi yg next nyer appointment aku pun survey ler apa prosedur kena ikut and borg apa kena isi sumer. rupernyer aku leh claim mileage n bill treatment. okay.... no hal.. selagi bley claim, claim.hak aku... so pagi tu, aku pun pegi ler jumpa dr. lepas sembang2 dgn dia... aku pun pas ler borg tue kt dia... biler dia tgk jer borg tue, dia tanyer nk claim ker... off course la kan... dia diam... lepas tue dia ckp... yg sebenarnyer bill ni xleh claim,pasal servis tue ada kt HKL. aku pun tergezut ler... last time kata xder. lepas tue dia tambah lagi... tetapi... nk dapatkan satu result kena tgu sampai 3-4 bulan... itu pun x masuk kalo result or blood td lost. what the **** plak... mean kalo aku nk wat kt HKL tue, aku kena amik darah 3 bln awal. camner nk tau kesan ubat dlm 1 bulan jer ??? kalo apptmt aku bln 12, aku kena wat blood test bulan 8, padahal bulan 7 aku baru jumpa dr.and br makan ubat.... pastu dia sambung lagi... nk xnak terpaksa la gak wat kt private yg hanya memakan masa 3-4 hari. ****, ampes..... apahal nie.... dia pun xtau nk ckp apa lagi... decision atas tgn aku. tp kalo amik awal mmg xguna. so nak xnak... aku terpaksa gak amik kat private. abih, nk tgu kesan ubat... kalo x camner nk tau .... faham x situasi nie.....

servis ada kt HKL, tp kena tgu sampai 4 bulan. KENAPA.. ??? nk x nak aku terpksa buat kt Gribbles. dgn kos rm 300.00. aku yg keje 300 tue besar wei... korg bayangkan ler kalo yg xkeje.. mana nk cekau ???

incident 2

macam aku citer dlm last entry. jumaat aku demam. lepas tue jumaat malam aku panas, berpeluh.siangnyer elok.mlm sabtu panas lagi.... ahad ok.mlm tu panas sket... biler dh 3 malam suhu badan naik. offcourse la risau x... mana tau.. tibi ker, denggi ker... so pagi isnin tue aku pun decide pegi poliklinik. aku harap dpt wat blood test ker ok gak.just to making sure aku x apa2. time aku pegi tue dah almost lunch time.org pun dh kurg. sajer aku pilih time tue. org tak ramai. xyah tgu lama. sampai jer jumpa dr... aku pun citer ler pada dia. aku citer ler aku nyer concern sumer. minta ler dgn dia kut dapat wat blood test tuk denggi ker... h1n1 ker... tp jawapan dia sgt mengecewakan. dia x dpt bg aku sebab xder simptom.come on laaa.. panasa waktu malam tue bukan simptom ker... lagi tgh time kronik ni dgn denggi n h1n1. pastu bley dia kata... ada proof x suhu aku tuk mlm tue... mmg ler xder pasal x pk nk amik pun.besides termometer digital aku ilang. just base pd reason tue... dia kata xder apa2. very.. cold... aku dpt paracetamol jer. yg makannyer wife aku sebab dia plak yg demam. camnie ker servis... bengkek tul aku. petang tu gak aku cr termometer kt guardian.rega 13 rgt jer.

advise aku, kalo bdn korrg panas n nk p klinik kerajaan, amik suhu siap2.mana tau nanti dia minta proof plak kan....

skang aku dh normal balik.opefully dh x sakit lagi... still 2 incident ni berbekas dlm hati aku...

1 comment:

aimighazali said...

gomen mmg begitu..konon nk tingkatkn kesedaran psl h1n1..tp ble kte concern dowang plak perlekeh..ape kes..hahaha tumpang emo..