b0r0i - View my recent photos on Flickriver

June 1, 2009

Trip to Cameron Highlands

cuti sekolah dah mula. segala tugas aku sebelum cuti pun dah setel. interview pun dh selesai, alahmdulillah... so sampai ler masa utk aku merilekkan diri... rilek pun xder la rilek sgt... aku jd guru pengiring aka ketua bas utk rombongan sekolah aku. ada 2 bas dari sekolah aku n aku ketua tuk bas 2... nasib ler kan.. cikgu lelaki x ramai...

so malam jumaat tue kitorang pun gerak dr melaka around 11 pm. janji kul 10.. tp sebab bas lambat... tu yg gerak lambat... sepanjang jalan aku berdoa agar xder apa2 yg terjadi walaupun bas ader skit problem... tp alhamdulillah dh selamat pergi n selamat sampai...

kitorang naik ikut tapah. plan asal ikut simpang pulai... tp driver xnak. dia kata jauh... so, terpaksa la... around 6.30 sampai di tanah rata.... kami stop di masjid tuk solat subuh n sarapan. actually dh bawak siap kuih n air.budak2 nie makan jer lar atas bas.. kalo bagi makan kt kedai kang, abis... ntah apa yang dia beli....

one thing yg menarik pasal masjid di sini.. aku perasan dia xder kipas langsung... aricond lagi le jauh... very unik... suhu skang kt cameron x sejuk macam dulu lagi... masih lagi sejuk.. tp dh kurang sket... korang tgk yer gambo dalam masjid tue kt bawah nie.. aku carik gak suis kipas... mmg xder... aku rasa penduduk di cameron mmg boleh jimat elektrik. bayangkan berapa banyak yg boleh dijimatkan... huhu.... pencemaran akibat aricond pun kurang... tp aku rasa xlama keadaan nie... kalo penebangan hutan masih berlaku secara haram... suhu di sini x mustahil akan menigkat
naik.

lepas tu bile kuar dari masjid nie... ada satu benda yg menarik pandangan aku. kt luar masjid tu ada satu gerai yg blum buka lagi. kt luar gerai tue dia susun air mineral n suh letak duit dalam bekas yg disediakan. pergh... selamba jer letak duit kt luar.kalo kt melaka wat camtu... ada 2 perkara akan jadi... samada abis botol tue or abis duit tue kena sapu dgn mat pit...

lupa plak nk cakap. masjid atas bukit. gambar nie amik dr atas.bas yg kunig tu kt bawah.kami berjalan dr bawah ke atas utk ke masjid tue.

yg nie plak gambo masjid tue... tenang jer... gambo ni amik lebih kurang dalam kul 7 pagi. lepas sumer abih turun, kami bfast donut dgn donut berteman air kotak. yg nie mmg dh kami bawa dr melaka. kalo korg terer, tgk dalam gambo tue, pada pagar kt entrance masuk ke masjid tue... ader kain pelikat.tue ler kain aku... tertinggal plak kt sana. kira wakaf ler... nk wat camner kan...

nie suasana pekan tanahrata di awal pagi... jalan tu basah bukan pasal ais cair ek... tp sebab hujan mlm tue...

first place yg kami lawat ialah pusat agroteknologi mardi d tanah rata. dalam pusat agro nie... lebih kurang macam tapak pertanian ler. segala jenis sayuran, bunga dan contoh pokok teh ada. x lupa gak katus... pasal kaktus kt sini comel2 and 6 pasu br RM 10. yg paling penting bile lawat cameron mestiler strawberry kan. pasal kitorang sampai awal sangat, derang xsempat nk petik lagi... dia suh kami jalan dulu, n lepas tue dtg balik. kami pun pusing ler dalam tue.. abih ponek kaki... besar beb.. bley tahan ler... yg kt sebelah ni hasil kaktus yg dibeli di mardi n pasar malam brinchang.

so dr berry section tu, kitorang pusing lagi dalam tue. tgk dianyer pokok tomato. pergh... dasat beb... tringat time aku maktab dulu.kitorang wat fertigasi, sama macam kt mardi nie. kitorang petik jer dr pokok trus ngap.tp kt sini xleh la buat camtue... pada satu pokok tue mmg banyak giler buah dia. mmg kaya ler kalo jadi petani kt cameron nie. dr site tomato, tgk dia nyer bunga... suemr segar2 belaka, bulat n subur... cukup baja, jaga dan suhu kt sini mmg sesuai. xpanas sangat n x sejuk sgt... then masuk section kaktus.kat sini ler wife aku borong kaktus kat atas tue... erm.. bekas kaktus beli kt pasar malam ek.xlupa aku beli satu pokok anggur.ehehe kt melaka nie mmg ler panas. dia masih berbuah tp masam ler... xper aku try jer nanti... kt dalam tue ader gift shop. aku tgk budak2 ni beli barang macam xsinggah jer lagi tempat lain lepas nie. kalo boleh sumer nk borong... dh kena marah ngan aku, br stop.jimat2 ler duit tue.byk tempat lagi nk pegi. penin bawak budak2 nie... huhu

macam aku ckp tadi, kt dalam mardi ni pun ada pokok teh gak. tgi beb bukit tue. aku xlarat nk naik.. aku suh bebudak jer naik g pondok kt atas tue...

yg kt sebelah kiri tu bunga strwberry n sebelah kanan tue buah dia. pada beg putih merupakan sabut n tanah yang telah dicampur. nie ler cara hidroponik fertigasi. pada beg tanah tue dia wat lubang n pada setiap lubang hanya ada satu pokok jer.

cara nk tanam nyer pakai anak pokok.buah nie xder musim khas. kalo ikut kata pegawai kt mardi tue, dari tempoh berbunga sampai petik buah lebih kuragn sebulan jer... so bley cakap ler dia berbuah lebih kurang 12 kali setahun. kt tanah rendah dia bley hidup, tp berbuah mungkin susah, sebab masa bunga dia perlukan suhu yh sejuk, nk masak perlukan suhu yg panas plak.

dari mardi kami ke bee farm kt area sg palas. yg pening nyer kt cameron nie terlampau banyak bee farm, strawberry farm, butterfly farm.so up to u nk pilih which farm yg korang pergi.paling atas sekali yg famous KEA farm. dr bee farm kitorang berjalan kaki.sambil tue usha keliling. aku 2-3 perkara menarik perhatian. korg pernah dengar apple cameron and buah cinta. gambar ni aku amik kt pasar brinchang.

ni ler apple cameron. rupa macam terung.rasa dia macam tembikai susu. aku bawa balik, sampai melaka jer , buah tue lebam. buah nie lembik sikit. kt sini jer jleh jumpa. tempat lain xder.

yg ni plak buah cinta. nama mmg pelik. cara makan lagi pelik. korang potong sket jer bahagian hujung dia, then sedut.huhu... tp aku potong abih.belha dua. dalam dia banyak biji2 kecik. rasa masam2 sket.tp kira ok la. aku agak dr cara makan dia yg kena sedut macam bercium, tu pasal dia panggil buah cinta kut.

dr bee farm kami trus check-in di hotel. dpt ler gak lelap dlm setengah jam, since dalam bas aku xleh lelap. petang tue kitorag g pasar malam brinchang. kt sini ler wife aku menambah koleksi kaktus. mmg agak besar.

sebab pagi tadi aku x sempat g strwaberry farm, aku pun carik ler buah strawberry nk bw balik. jumpa satu gerai... mmg banyak giler aper lagi borong la... kalo ikut tips yg amoi tue bagi, nk carik yg sedap, kaler merah... yg belum merah tue... x masak lagi... so kalo korang nk carik strawberry, carik yg merah kalo nk makan trus... kalo nk bawa balik, carik yg kurang merah sket.

yg nie kuih brinchang. rasa boleh tahan. jgn lupa carik kalo g pasar malam brinchang.

ada dua jenis, kaya dengan kelapa.

tempat nie kt tanah tinggi, tp yg pelik, banyak giler seafood. macam ketam goreng nie.satu bekas RM5 jer... udang goreng, sotong goreng tepung... dasyat tue... dh puas jalan, kitorang balik ke hotel. sepanjang masa budak2 ni ngekor jer kt belakang aku. nk wat camner... budak kecik, so kena la jaga. mlm tue terbongkang aku penat.sebelum lupa, kalo nk borong sayur dtg waktu malam, lebih murah. pasar ni bermula pukul 4.30 petang. 12 malam pun buka lagi.

esoknyer kitorang meneruskan aktiviti. oleh sebab bas aku xdpt nk naik lebih tinggi, kitorag decide tuk split. bas aku turun, n yg lain naik atas. on the way down, singgah d KHM farm. antara strawberry farm milik melayu yg ada di sini. ada gak ghupernyer ladang org melayu.so lepas nie kalo aku dtg lagi, kt sini ler aku pegi. kalo dari tanah rata, on the way naik ke brinchang ada satu simpang ke kanan, ada signboard ladang al-mashoor. kt situ ada la 2-3 ladang milik melayu.

kt sini kitorang membeli-belah lagi... aku sempat makan dadih n aiskrim strawberry.yg nie asikrim strwaberry, yg merah kat atas tue topping syrup.

yg nie plak. dadih strawberry. kt sini aku beli kordial strawberry. lebih murah drpd pasar malam. RM 14 jer. sirap RM 6. kt pasar malam RM 20 tuk kordial, lps tue dia bagi free sirap.huhu... besides yg nie tahap halal dia lebih sah n x meragukan.

lepas ni, kitorang p cameron bharat tea. kt cameron ni ader 2 ladang yg femes. first boh kt sungai palas, n second cameron valley. teh boh nie banyak jal kt kedai. tp teh cameron valley nie, ada kt sini jer.gambar ni ladangteh cameron valley. besar la gak. lagi sekali budak2 jer yg turun, aku malas nie trun, jauh beb.

lepas tu kitorang masuk gift shop dia. dia nyer packaging mcm kt sebelah. mmg lain sket dr boh. satu advise tuk korang y nk beli teh nie. kalo yg perasa original, kt sini lenbih murah, RM 6.50 satu kotak tuk 25 uncang beg. tp kalo perisa lain, kt pasar malam lebih murah. macam perisa oren, strawberry, lemon, anggur... sumer tue kalo kt pasar malam brinchang satu kotak RM 7 jer. kt sini RM 8. so korang pk ler sendiri kan. mana lebih ekonomi.

lepas ladang teh, kitorang trus turun ke bawah., n shoot ke melaka trus. nasihat aku tuk yg nk ke cameron, kalo yg datang jauh2 tue, better spent night.br puas. kalo yg nk pegi one day, balik hari... datang awal2 pagi... nk pulang plak lewat petang. jgn lupa p pasar malam brinchang. pasti x rugi. satu lagi tempat yg kitorg x turun, air terjun lata iskandar. so, tuk trip kalo nie... agak berbaloi ler... ini kali keempat aku ke sini. n hasil daripada lawatan nie adalah seperti dibawah...

lepas nie nk balik kg plak. huhu.....

Anonymous said...

bang, strawberry dlm peti ais tak amik gambo ke? hehehehe