b0r0i - View my recent photos on Flickriver

June 11, 2009

Pokok Seribu Guna



Kali ni aku nk citer pasal satu pokok. pokok ni juga korg kenali sebagai pokok seribu guna.masih ingat masa sekolah rendah... ada tak korg wat karangan pasal pokok nie. ahahah.. mesti ada punyer. kegunaan pokok kelapa.

actually, aku tergerak nk citer pasal pokok ni coz, recently aku balik kampung. memang banyak pokok kelapa kt kawasan aku nie. aku ingat lagi time aku kecik2 dulu... aku selalu ikut arwah tok n nenek aku pegi kait kelapa tua, pastu kopek kulit dia. lepas kopek buang sabut dia, kelapa tu dipecahkan. kalo korg nasib baik, ada satu benda kuning kt dalam kelapa tue. kalo org jawa panggil 'kentos'. sedap sei... makan. lembut-lembut, gebu rasa dia lemak2 manis. actually 'kentos' nie isi kelapa yang akan jadi akar bile dibiarkan lama.akan keluar tunas dari 'kentos' ni n akan jadi penyambung generasi pokok kelapa yang baru.

ok sambung balik pasal citer kopek kelapa nie.lepas dipecahkan kepada dua, isi dia akan di korek.pastu kulit luar isi nie akan dikupas pakai pengupas kulit macam korang kupas kulit kentang. kulit ni akan dikeringkan jadi bahan bakar. isi kelapa tadi akan dijual. sampai kt kilang macam2 dia bley wat.

batang kelapa nie plak biasa derang wat titi segera. paling banyak kegunaannya masa raya puasa. jadi batang meriam. time nie korg akan dengar ler bunyi meriam berlawan-lawan. pergh... mmg syok.

dia punya daun plak, yg muda akan dijadikan sarung ketupat. kalo yg dah tua sket jadi kaan diraut jadi penyapu lidi. skang nie kt market dh susah nk jumpa penyapu lidi kelapa.kadang tue wat serunai daun kelapa...

kalo ada pokok yang ditebang, biasanya kitorg kejar pucuk dia dulu... aahaha umbut kelapa. sedap beb wat masak lemak.campur plak dgn udang... pergh masyuk.... pastu kalo ada kelapa muda, apa lagi kenduri ler... abis minum air makan isi dia plak.kitorang panggil 'degan'. sedap beb...

ok abis pasal citer nie... sumer nie citer time aku kecik2 dulu. skang nie plak lepas 20 tahun... aku dh x npk sumer benda nie. kalo dulu riuh usik-mengusik sambil kopek kelapa skang dh xder... org muda2 dh xnak buat. jatuh standard katanya... rega kelapa yg x menentu pun jadik puncanya. korg bayangkan sebiji kelapa kt kampung jatuh 20-30 sen sahaja.sampai kt bandar naik berkali ganda... sampai 2 ringgit sebiji. ni antara sebab derang xnak wat keje ni skang...

kalo tgk sepanjang perjalanan balik ke kampung, banyak buah kelapa tergantung... kadang tu satu tandan penuh dengan buah kelapa. dibiar bergantung x dikait.... kadang tue sampai tergantung di atas jalan.bayangkan kalo kelapa tua tetiba jatuh atas jalanraya yang sentiasa sibuk... kena plak pada kenderaan kt bawah. kalo kereta maybe ampun lagi... kalo kena pembonceng motosikal... x berlubang kepala dia.dari buah kelapa jadik plak buah kepala....

nk salahkan siapa kalo jadik camnie ??? yg tua di kampung dh x larat nk kait kelapa.... yg muda x minat pasal rega rendah sangat... keje x glamour... jadik ler macam bangau oh bangau....

kadang tu aku rindu masa aku kecik2 dulu... panjat pokok kelapa semata-mata nk minum air kelapa muda... meriam kelapa lawan berlawan masa raya... huhu.... masa dh x bley d putar lagi... apa yg ada hanya kenangan n story utk diciterkan pada anak2 cucu.jgn sampai generasi akan datang nanti dh x kenal pokok kelapa...

akhir sekali p tesco.. jumpa plak kelapa bakalalan... dari ladang torkington, sabak bernam... tempat asal aku... wakakak.... nk gelak pn ada....

pikir-pikirkan..... pendek kata xder satu pun bahagian dari pokok kelapa ni yang dibazirkan....

No comments: