b0r0i - View my recent photos on Flickriver

June 21, 2009

Raja buah


kali ni nk citer pasal raja buah lak. kalo ckp raja buah, sumer mesto terbayang buah durian.puas aku cari dia punyer kandungan nutrisi, dpt ler gak...

Nutrisi, Nilai per 100 gram porsi makanan

Air, 64.99 g
Energi, 147 kcal
Energi, 615 kj
Protein, 1.47 g
Total Lemak, 5.33 g
Karbohidrat, 27.09 g
Serat, 3.8 g
Ampas, 1.12 g

Mineral

Kalsium, Ca, 6 mg
Besi, Fe, 0.43 mg
Magnesium, Mg, 30 mg
Phospor, P, 38 mg
Potassium, K, 436 mg
Sodium, Na, 1 mg
Seng, Zn, 0.28 mg
Tembaga, Cu, 0.207 mg
Mangan, Mn, 0.324 mg

Vitamin

Vitamin C, asam ascorbic, 19.7 mg
Thiamin, 0.374 mg
Riboflavin, 0.2 mg
Niacin, 1.074 mg
Asam Pantothenic, 0.23 mg
Vitamin B-6, 0.316 mg
Vitamin B-12, 0 mcg
Vitamin A, 45 IU
Vitamin A, RE, 5 mcg_RE

tu dier kandungannya... aku carik gak naper kalo makan durian rasa panas... tp x jumpa lagi... n ikut petua org2 tua, lepas makan minum air mati dalam kulit/pamhsa dia... bley sejukkan badan... yg terbaru plak aku dgr... minum air badak.. huhu... wat ever la...

sebenornyer... ari nie wife aku masak patin tempoyak... pergh... sodap beb... y kelakonyer... kitorg pegi jj last week beli isi durian kampung... sambil kitorang makan, kitorang asingkan isinyer masuk dlm botol wat tempoyak... huhu kalo aku kecik2 dulu, opah aku rajin wat tempoyak... time tue arwah atuk aku ada tanam pokok... kadang time dia buah kami cucu2 dia tak balik sebab bukan cuti sekolah, so drpd membazir baik jadikan tempoyak... kata mak aku, patin masak tempoyak nie dulu masakan org kampung jer, xder nilai komersil pun, tp skang... pergh... femes beb... sampaikan temerloh dipanggil bandar ikan patin n x sah kalo korg pegi sana x rasa patin masak tempoyak...

citer pasal durian,aku teringat time skolah dulu... kt balakng maktab kitorg ada dusun durian... mula2 kalo npk apek tu lalu sebelah pagar angkut durian, kami tahan jer... lelama kitorg siap fly lagi ke dusun semata-mata nk makan durian... apek tue dh standby kt pondok dia dgn plastik... apa lagi kitorg pun bimbit ler... kongsi duit 4-5 orang... bawa p kelas... pastu kopek dengan pembaris besi.... sampai bengkok pembaris tue... wakakak.... dh lama tue... biler pengetua tau, dia siap borong dengn buah manggis n rambutan. kitorg diblanjer makan pulut durian time dinner... perg.... slurrp... sedap beb... makan kt skolah aku mmg best... dgn nasi ayam, asikrim, western pun ada.... huhu

skang ni plak durian dh xder musim lagi.... bley kata sepanjang masa ada... maybe sebab cuaca kita pun dh x tentu skang...

okay aku nk sambung makan patin tempoyak... huhu...


1 comment:

aitotyati said...

salam abg...
meh mkn meh