b0r0i - View my recent photos on Flickriver

May 2, 2009

Scam, Con, Fraud....

kalo tgk pada tajuk nie, npk mcm besar. tp itu ler realiti.. lelebih lagi dlm keadaan sekarang nie yg serba meleset... mengikut kajian... mmg setiap tiga tahun sekali... akan naik turun ekonomi dunia nie... so secara x langsung kita terjejas sekali..

ok balik pd topik.. since aku sendiri dh kena 2 kali... dn yg kedua nie dlm proses nk setel... company tue nk bagi cek refund tuk brg yg aku xjadi amik aritu... so, camner bley jadik scam...??? sdangkan segala transaksi adalah sah...

betul.. mmg korg akan ada invoise sumer, tp korg akan rasa pelik biler dh sampai ke rumah... pk2 balik xkan rega brg nie sampai 3-4 riban... kalo ikut logik xder la sampai camtue.... maknanya korg dh jadik mangsa la tue... senang citer.. duit yg dibayar x berbaloi dgn kualiti barang...

cr bekerja derang nie senang jer... kira derang ni hebat ler gak... leh main psikologi... dlm diri kita ada sifat tamak, bangga diri, x jujur, naif, simpati n so on... dia mengguna pakai segala sifat ini dan mengeksploitasinya semaksima yg mungkin... try ikut step kt bawah nie...

modus operandi di rumah...
1. kalo ader org dt umah nk wat survey pasal brg dapur ker letrik ker... mean anda kena standby... jgn bg masuk... minta kad kuasa kalo ada... or mintak ic dia n pegang... selama mana dia ckp ngn korg.
2. biler di start offer minta nama n alamat... jgn bg yg real... dulu dia akan bagi kad gores n menang... tp skang dia just isi kupon n koyak.... tup-tup tgk anda menang... so time nie dah start sesi lakonan
3. dia akan call 'supervisor' n dia akan ckp dgn korg... antara ayat femes... korg kenal ker dgn promoter tue, pernah join x program dia... n mcm2 lagi... dia ucap tahniah bagai...
4. dia akan kata nk menang hadiah tue kena beli barang dulu... ok.. kalo dh masuk bab nie.. korg leh halau dia balik... ckp xnak... kalo dia degil, ugut nk call polis.... or sebaiknya... masa mula2 lagi... jgn bagi dia ckp trus.... ckp dgn dia... kalo nk jual barg, sila blah... aku xminat...
5. kdg2 dia dtg ckp nk wat talk... sebab dia praktikal student.. nk practise.. brg dia x bawak dulu... biler korg bg masuk baru dia p amik brg... biler dia start citer kang... last sekali kang dia kata suh beli.... dia akan ckp... dia xdpt komisen apa... dpt point jer... biler cukup point... company tu akan support duit yuran dia... tuk sambung blajo... dgr mcm kesian... tp ada ker pusat ipt yg bg student dia praktikal wat jualan camnie... aku rasa xder... walapun politeknik.... kalo ada... mgm giler la lecturer n management tue... yg penting kesian poket korg dulu.... kalo nk beli brg trus p kedai jer carik....

modus operandi di pasaraya
1. selalu amik kt tempat2 femes n grand... tesco, mydin, ioi mall puchong, n mcm2
2. dia akan bodek dgn puji-pujian... lumrah manusia sapa x suka kena puji kan ? lepas tue dia akan umpan dgn souvenir free... pastu dia amik detail. cthnyer dia amik detail tuk spot n win... lepas tue dia akan salin detail korg ke kertas lain.. cthnyer kupon... masa ni korg kena perati betul2.. time dia koyak kupon tue.. mmg dh ada tertulis segala barang yg bakal korg beli...
3. dia akan pura2 selak n npk ler hadiah tue... masa nie lakonan pun bermula... dia call supervisor dia... ayat sama mcm kt atas....
4. tgk brg dulu n compare dgn rega semasa logik ker tak... pk dgn akal, bkn dgn nafsu biasanya rega tu tgi giler... kalo dia press suh beli ckp xnak.... kalo dia degil gak... korg jerit ler kt mall tue.. bior satu mall tahu pun xper... bagi dia malu....
5. yg penting jgn tertipu n terbeli... kalo henpon korg ader 3g n internet.... cek trus online... ader ker tak brg tu dlm internet... logiknyer... kalo dia dh pegi global... atleast ada website produk tue... or plg kurg testimoni dr user... mesti ada dlm web... kalo ckp jer import dr france tp website pun xder... logik ker... ???

kalo dh terkena apa nk buat....
1. minta refund duit. dgn syarat brg yg korg amik tue jgn pakai...
2. kalo pake kad kredit... trus call credit centre.. minta cancel transaction... sebaiknyer segala nombor tepon centre card credit ada dlm henpon....
3. kalo xnak refund.. last sekali wat repot kt tribunal... yg ni agak leceh sket.. tp korg insyalah pasti akan dpt duit tue... walaunpun x 100%

so... harap2 apa yg aku bagi nie dpt membantu korg walaupun x 100% kalo ader tambahan siler le komen... paling penting... kesian poket korg dulu... sebab tue yg kena byr nanti...

antara brg yg diguna
kawamichi
izonic
vigico
technowater
n segala brand yg korg x pernah dgr....

1 comment:

Anonymous said...

ooohh..ini lagi sambungannya..huhu..geram sgt..sakit hati..mmg kita terkena ngan company same dh nie..kt angsana nie,dl lot kedai tu nama kawamichi..skrg dh tukar jd e-Touch..yg kapir tue,,mmg dh sedia tempt depa kt hr kemudian..but yg islam tu..sendiri mau ingt..dosa same2 manusia kena minta maaf dgn manusia tu sendiri..