b0r0i - View my recent photos on Flickriver

June 4, 2011

Seluas Mata Memandang.... Malaysia-Medan-Lake Toba-Berastagi-Medan-Malaysia

Bukan nk kata.... tapi di Semenanjung ni alhamdulillah, semua ceruk negeri aku dh masuk @ lalu... masa kecik2 dulu, mmg orang tua aku rajin bawa kami adik-beradik berjalan time cuti... dari sana banyak benda aku belajar.... bukan setakat berjalan jer... kita dpt tangok tempat orang, pe'el org n mcm2 ada... Sabah n Sarawak je blum sampai...

Lepas kahwin, salah satu minat aku n wife ialah berjalan... kalo ada kesempatan, mmg kitorang pusing n round... tahun lepas kitorg tour Singapore... tahun ni kitorg plan ke MEDAN-Danau Toba. Apa yang best kt sini... korg follow story nie...

well, nk jadik citer... kitorg gerak pagi 29hb.giler awal kluar dr umah nk sampai ke LCCT punyer pasal. flight kul 8.40 pagi...  kul 5 dr umah... awal beb... sampai kul 6.59am.. ngam2... lepas check-in... kitorg pun tgu ler kt atas... kitorg ni skema, tgu notis kuar kt board... nama Medan ada, tapi status x update langsung... so dlm 8.15 kitorg gamble turun bawah... baik nyer duk kt depan pintu gate... kul 8.30 x kuar apa2 lagik... aku pun g ler tanyer... dia cakap... sumer dh masuk flight.. ah sudah... per hal.... status x update langsung... tau2 jer trus kuar DEPARTED.... mak aih.... punyer ler panas... xder pengumuman langsung... ampes tul... terpaksa ler naik atas... beli tiket baru... kul 1 lbey nyer... kul 10 trus check-in...  tarak tunggu lama punyer trus masuk balai berlepas... bak kata nan sempit, don't want banana fruit two times....

kul 12 lbey, naik flight... dlm kul 1.45 lbey kurg bergerak meninggalkan Malaysia. Trip dlm 45 minit jer... so gerak kul 1.45, mendarat di Polonia International Airport dlm kul 1 lbey gak.... ahaha pasal kt sana, dia lewat 1 jam ke belakang... even sampai kul 1 lbey, tp dh kira mcm kul 2 lbey waktu Malaysia. lepas cek kastam bagai, kuar dr airport mata aku melilau carik sign nama aku... mcm kelakor plak... rupernyer agen sana dh tunggu. dia tlg pickup jer pasal agen yg sepatutnyer amik kitorg dh gerak pagi tadi. dia tgu kitorg kt Danau Toba nanti.

First destination, isi perut dulu di restoran minang. makan nasi padang. korg tau kan mcm mana stail makan ? lauk-pauk sumer dh siap... korg tgl makan jer. pasal lunch ni dh kira dlm pakej sekali, rasa rugi lak kalo x rasa sumer. tp perut aku x braper sedap, so kitorg makan yg mampu jer. senang kalo amik makan sekali. tp kalo korg xnak pun bley. dia akan kira yg korg cuit jer. walaupun amik kuah jer... dia akan kira satu piring. satu piring dalam 10 ribu ker 20 rupiah. sini main riban2 jer... pening gak kitorg nk kira mula2. lepas makan n solat kitorg sambung perjalanan ker tasik danau toba. satu benda yg aku notis kt indon nie... setiap restoran pasti ada surau kecil. masijd pun x brape besar, tp sentiasa penuh. lain kt Malaysia nie, masjid cantik2, tp xrame yg guna... huhhu

sepanjang perjalanan dari Medan ker Danau Toba mmg menarik. yg pertama sistem tiket tol dia tekan butang. masuk highway ada tol, tp stesen yg pertama, kalo kt negara kita pake org bagi tiket, tp dia tekan tombol@butang untuk kluar kartu@tiket. dasat tu.di kaki lima jalan Medan, rame org jual jajan@makanan ringan. asal ada keta berenti jer dia akan ketuk tingkap... kalo naik becak@beca motosikal lagi best. kalo nasib, ader org datang bawa gitar nyanyi. lepas tu mintak uang. ehehhe.tp tu ler kt indon rakyat nyer ramai, tp peluang kerjanyer kurang. syukur kita lahir di Malaysia yang makmur. drive kt sini plak mmg menggunakan hon kenderaan sepenuhnya. kalo nk potong dia akan hon, so org depan akan ke kiri sket. kadang jalan 2 lane, bley jadik 3 pasal dia akan nyelit kt tengah2. even begini, jarang berlaku eksiden. jalannyer pulak, korg bayangkan jalan yg teruk pernah korg lalu, jalan kt sini, lebih teruk dari itu. berlubang2 n selalu ngelak lubang, kitorg dalam van dh sempit, tergoyang2. bley patah pinggang.huhuhu.dari Medan ke Danau Toba ada ler dalam 4-5 jam. jalan plak... huhuhu dasat...

in the middle, dia stop kt satu tempat. Permatang Siantar.bley ler rilek jap.dia stop kt satu IKS yang berasaskan kacang.kt sini terkenal dgn snek tang-tang,teng-teng,tec-tec dll.dia wat jajan drpd kacang.mcm kuih kacang kita.lepas tgk2 kitorg sambung perjalanan.

dlm kul 9 lbey... sampai le kt Danau Toba. pasal sampai malam, x dpt ler nk tgk pemandangan tasik yg indah. tour guide kitorg yg sepatutnya amik pagi tu, dh tgu di sana n bawa kitorg ke hotel yg mmg dh travel agen tu pilih. hotel dia pergh.... tepi tasik beb... mmg cantik scene. sampai2 jer... kitorg letak beg n dinner dulu. style kt sini, kalo group x rame, dia akan serve dalam piring kecil. mlm tu ada ler 2-3 lauk. mcm makan kt umah plak. kalo kt Malaysia, sumer hotel akan buat style buffet, tp tidak di sini.sebelum balik ke bilik waiter di restoran hotel tu tanya nk makan apa tuk bfast.... kitorg pilih nasi goreng ngan teh.mlm tu tido x hengat nyer.... dpt luruskan badan, fuh... lepak giler....

scene pagi mmg cantik... bfast plak ngadap tasik... fuh nyaman sik....

TG kitorg dtg amik dlm kul 7.30, pagi.kitorg berkumpul sekali dgn group lain.masih dlm agen yg sama... Lovely Holidays.kami naik bot ke Pulau Samosir, Perkampungan suku Batak.Suku Batak ni merupakan antara suku yang mula2 menetap di Kepulauan Sumatera Utara, Indonesia.ader leby kurg 5-6 etnik, Toba, Simalungun, Maindailing, Karo, Pak Pak n Angkola. di Danau Toba ni kebanyakanyer dari suku batak Toba..luas pulau ni bersamaan dengan saiz Singapura.n Tasik Danau Toba ni merupakan tasik yg terbesar di Asia Tenggara.perjalanan mengambil masa sekitar 45 minit.dalam bot, ader 2 org anak kecil membat persembahan.biasa ler, lepas selesai, dia hulur topi minta tip.bg jer lar... dlm 2-3 ribu rp.

kami menuju ker perkampungan pertama, kampung Ambarita.di kampung ni terdapat satu kawasan yg dinamakan Huta Siallagan, maksudnya, perkampungan keluarga Siallagan.disini ketua kampung dipanggil raja.masih terdapat binaan rumah batak yg lama.kawasan ni macam muzium.disini, kami melihat rumah batak lama dan kerusi batu.kerusi batu tempat pancung kepala.dulu2, orang batak makan orang.tp skang xder lagi.kepala yang dipancung ialah pengintip daripada kampung lain or orang yg sekodeng bini raja.dia ada wat demo menggunakan anak drpd kampung ni gak.dlm kawasan ni ada byk gerai.tp korg kena berhati-hati.rega setiap gerai berbeza-beza.kalo xnak kata xnak.mereka akan dtg dekat dan menarik korg ke gerai mereka.kena keras kalo xnak.kalo x, mmg susah di nk lepas.korg kena pandai tawar n tgk rega.

kluar dr kampung ni, kami menuju ke kampung Tomok.di kampung ni ada makam raja2 yg lama.TG menceritakan kisah di sebalik setiap makam.kt sini pun ada byk gerai gak.aku nk beli baju, tp tetiba ternampak anjing lalu di kawasan sempit depan baju2 nie.langsung x jadi beli.mana ler tau, dia lalu, pastu gesel badan kt baju, dh kena samak... aduyai... kalo sampai sini, korg kena perati kawasan betul2.dh naik bot pun, pernjaja nie tetap kejar korg.hati2 ek...

kluar drpd kawasan kampung nie, kami menuju ke jeti balik semula ke Parapat.sebab dh tengahari, kami terus lunch di kedai makanan halal.biasa ler... nasi padang gak.layan jer.lepas makan solat, kitorg sambung perjalanan ke barastagi.berastagi merupakan kawasan peranginan yang sejuk macam Cameron Highland.

sepanjang perjalanan mata kami dihidangkan dengan pemandangan yagn menarik.mmg cantik.kami stop kejap di Tanjung Unta.TG kami menunjukkan satu tanjung yang berbentuk seperti bonggol unta.maybe dr sini nama Tanjung Tnta diperoleh.kawasan ini merupakan kawasan penanaman kopi, kulit kayu manis dan sedikit buah-buahan.kt sini juga minyak kayu putih dihasilkan.

kami berhenti di puncak gunung Simarjarunjung, lbey kurg 1600 kaki dari atas laut..di sini ada satu restoran hotel yang menghidangkan teh halia dan pisang goreng panas.aku tgk ramuan dia terdiri daripada, serai, halia, buah karas, bunga lawang, kulit kayu manis dan gula merah.lps tgk ramuan dia, x berani aku try minum.ikut kata TG kami, minuman ini berkhasiat untuk menghilangkan angin dalam badan.kt sini view dia, pergh.... mmg cantik...

kitorg sambung trus journey ker satu kawasan air terjun yang merupakan salah satu punca air danau toba.kami melalui Permatang Purba yang merupakan kawasan pertanian yang terkenal, Bandar Hinalang, pekan Seribu Dalok. akhirnya, kami disambut oleh bukit Simarbalatuk dan air terjun Sipisopiso berada di sebaliknya.air terjun ni lbey kurg 100 kaki.mcm niagara fall plak.air terjun ni terletak berhampiran kampung Tongging.

kemudian, kami menyambung perjalanan ke Berastagi.kami melalui kawasan Simpang Pokan.disini terkenal dengan keenakan limau manis.limau kt sini dipanggil jeruk..kalo korg mintak jus limau, dia akan blend dr limau manis n bukan dr fresh orange mcm kt Malaysia

akhirnya kami sampai ke Pekan Berastagi.ia terletak di antara dua gunung, gunung Sibayak dan Sinabong.ia berada pada ketinggian 1400m dr aras laut.kami menginap di hotel Green Garden.kt hotel ni xder aircond.mcm kt Cameron Highlands.mmg sejuk giler.kipas pun xder.mlm tu mmg lena tido.

lepas sarapan, kami sambung perjalanan balik ke Medan.lbey kurg 60 km jer.tp mengambil masa dlm 2-3 jam sebab keadaan jalan berliku-liku, lbey dasat drpd jalan Tapah-Cameron.dia punyer korner 360.kalo selisih dgn lori lagi ler.kami melalui kawasa hutan bukit barisan.kt sini ada satu kilang memproses air mineral yang terkenal kt sumatera utara, Aqua, Danone.mcm nama biskut jer.

sepanjang perjalanan aku npk gerai bernama DoorSmeer.aku tanyer TG,rupernye, pinjam dr ayat belanda, maksudnya Car Wash. kami melepasi kawasan Sibolangit yang terkenal dengan durian.durian kt sini mmg sedap n dia asli.xder kacukan mcm kt Malaysia nie.akhrinya kami sampai ke bandar Medan.kami dibawa ke Lovely Galleries.ia merupakan rumah yang menempatkan segala bentuk cendermata yang dijual oleh agensi travel ni.

then, kami lunch di lubuk idai.sebuah restoran yang menghidangkan ikan nila bakar dan ayam panggang.mmg unik sebab ikan dia diperap macam ayam percik.ikan nila=ikan tilapia.pergh... masyuk....

lepas lunch, kami ke Istana Maimon.ia merupakan tinggalan akhir sistem beraja di Indonesia.selepas republik ditubuhkan, kuasa raja telah dihapusakan dan kt sini hanya tinggal waris drpd Kesultanan Melayu Deli, yang bersaudara dengan sultan di Malaysia.sedey gak tgk keadaan mereka.istana in sebahagian digunakan untuk pameran dan sebahagian lagi masih dihuni oleh waris sultan.

kemudian, kami ke pasar ikan utk bershopping.ini merupakan surga untuk wanita.eheheh banyak kain dan baju yang dijual.isteri aku beli telekung untuk dipakai sendiri dan cendermata kepada family.mmg rambang mata beb.

then kami ke Medan mall, pasaraya ketiga terbesar di kota Medan selepas SOGO dan Carrefour.br dpt rasa aircond kt sini.sebab lapor, kami masuk kfc.minum fresstea n twister.kt sini rega twister 9 ribu rp, lbey kurg 3 henggit jer duit kita... ahahah kalo kt sini, twister rega 7 henggit.kitorg sempat pusing cr tshirt n masuk pasaraya dia.tk pasaraya dia, aku beli air kotak...tp straw tk air kotak tu dh dicabut.aku pun plek.aku tanyer budak kt situ, mana straw? dia mcm blur, xtau straw apa.biel aku ckp yg cucuk buat minum, dia kata "ooo pepet, amik di kaunter pak".pastu dia gelak... ampes... straw tu bukan universal ker....???

kuar dr Medan mall, kitorg ke hotel utk malam terakhir di Medan.Garuda plaza hotel.mmg gah.hotel 3 bintang, tp facility 4 bintang.penat punyer pasal, mmg lena kami tido mlm tue.kt bfast best.sebab dia wat style buffet.sebelum ni sumer hidang.masa bfast nie, ader wat bubur.aku npk mcm sup, nama dia kaldo ayam.aku amik ler yg macam cakoi n letak dlm sup tue.pastu aku tanyer waiter tu, kaldu tu apa.dia ckp kaldu tu, air rebusan ayam.mcm pati lbey kurg.makan dengan bubur nasi.kira mcm perasa dia ler.ooo... br aku tau.

lepas bnfast, kami pack barang n ready ke airport.buah tangan terakhir yg kami beli ialah kuih bika ambon.mcm bingka, dibuat daripada madu.mmg sedap.jgn lupa cr kuih ni kalo korang ke Medan.sampai time, kami naik flight n trus balik ke Malaysia.

kira berbaloi percutian selama 4 hari 3 malam ni.mcm2 benda baru aku blajo.lepas ni tabung duit lagi.ahahha.g melancong lagik.kalo nk mudah pake travel agen senang....

adios...

aitotyati said...

Tq abg.lps ni kita g jln lg ye

CindyP said...

Hello, saya akan pergi Medan seorang diri, plan nak pergi Danau Toba pastu Berastagi. Ada apa apa cadangan untuk single female traveller? saya plan nak tinggal kat samosir island 3 hari dan berastagi 3 hari kalau boleh

Anonymous said...

to cindy : my advice if u nak pg alone better cari agen, sebab lebih selamat dan teratur perjalanannya, sebab for me tak berapa safe sgt untuk u pg alone tanpa pertolongan agen. perjalanan dari medan ke perapat agak jauh. kalu di perapat u boleh stay di danau cottage, di berastagi green hotel dan di medan garuda plaza, jangan lupa ke pasar ikan, fashion outlet

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

TIARA TOURS said...

Melawat ke Medan dan tasik toba , sila dicuba layanan dari TIARA TOURS
Harga pakej sangat murah dengan layanan best

Sila contact wa : +62 853 5898 2828 atau hantar email tiaratoursindonesia@gmail.com

Sila click www.tiaraasia.com

Unknown said...

salam, kami ada menyediakan ground pakej ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat puas hati. In shaa Allah servis yang terbaik kami berikan untuk anda ^_^
Instagram : @percutianbajet
Whatsapp/sms Only: 6012-6047593

Jennifer Kwenda said...

BOSAN KALAH ?
Ini Solusi bersama kami dan rasakan sensasi kemenangan.
Kami menyediakan bonus :
1. BONUS DEPOSIT 10%
2. BONUS TURN OVER 0,5%
3. BONUS REFFERAL 15%
4. HADIAH JACKPOT PULUHAN JUTAAN.
Untuk keteragan klik link aternatif kami:
WWW,GADISKARTU,ORG ( koma ganti titik )

poker online

TIARA TOURS said...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
• DRIVER
• PATROL
• EKSIDENT INSURANCE
• GOVERNMENT TAX